Domowy koktajl proteinowy

W poprzednich artykułach znajdziecie Państwo szereg sprawdzonych i łatwych przepisów na samodzielne wykonanie koktajli  owocami. Tutaj jednakże chcielibyśmy przybliżyć Wam tematykę leczniczych napojów i soków, stosowanych powszechnie w wielu dietach odchudzających.

Podczas restrykcyjnych diet i kuracji odchudzających powinniśmy zrezygnować ze spożywania słodyczy czy słonych przekąsek. Z powodzeniem możemy zastąpić je jednakże smakowitymi i niezwykle bogatymi w witaminy sokami warzywnymi oraz koktajlami mlecznymi.

Napoje proteinowe, zawierające znaczne ilości białka oraz wapnia stosuje się głównie w diecie białkowej. Napoje przygotowywane na jogurtach, kefirach i maślankach regulują pracę jelit, korzystnie wpływając na cały układ pokarmowy. Nie dziwi zatem wcale fakt ich ogromnej popularności, zarówno wśród osób przebywających na diecie, sportowców czy osób cierpiących na przewlekłą anemię.

Z koktajlem proteinowym najczęściej spotkać się można w diecie Dukana, bazującej w głównej mierze na produktach bogatych w białko i zawierających niewielkie ilości tłuszczów oraz węglowodanów. Napój taki warto wypić 2-3 dziennie po każdym posiłku, choć można serwować go sobie znacznie częściej, szczególnie po większym wysiłku fizycznym, na przykład po porannym joggingu.

Do samodzielnego wykonania koktajlu białkowego niezbędne będą następujące składniki: 4 łyżki płatków owsianych, 3 szklanki chudego mleka, opcjonalnie mały kubeczek jogurtu naturalnego lub kefiru, po garści świeżych lub mrożonych owoców, najlepiej malin, truskawek lub jagód. Do tego przyda się także pół kostki chudego sera białego oraz 2 łyżki mleka w proszku (odtłuszczonego).

Wszystkie powyższe składniki należy połączyć ze sobą, miksując na jednolitą, gładką masę. Jeśli napój będzie zbyt gęsty, można dodać nieco mleka lub wody mineralnej. Koktajl powinno podawać się na zimno, po kilkunastominutowym schłodzeniu w lodówce. Nie zaleca się jego słodzenia, choć w niektórych przypadkach dopuszcza się dodanie niewielkiej ilości naturalnego miodu.

Koktajle i napoje proteinowe często stosuje się również w dietach, mających na celu zwiększenie masy ciała. Można dodać do nich oprócz otrębów także zioła i przyprawy, na przykład pietruszkę, koperek, oregano lub bazylię, doskonale wpływającą na regulację metabolizmu.